Slaapproblemen

Het blijkt dat vooral vrouwen slaapproblemen hebben. Zo slapen vrouwen wel de aanbevolen duur, maar de kwaliteit van de slaap is minder goed, ze komen moeilijker in slaap, hebben meer moeite met doorslapen en gebruiken meer slaapmedicatie.

Vooral naarmate vrouwen wat ouder worden, wordt de kwaliteit van het slapen van vrouwen slechter.

Slaapcyclus

Onze slaap bestaat uit vier fasen die samen één cyclus van zo tussen de 90 en 120 minuten duurt. De meeste mensen doorlopen iedere nacht zo drie à vijf van deze slaapcycli.

Fase 1: sluimerfase

In deze overgangsfase zit je tussen waken en slapen. Je oog- en hersenactiviteit nemen af. Deze fase duurt meestal niet langer dan 5 minuten. 

Fase 2: lichte slaap

In deze fase begint de slaap eigenlijk. Ondanks dat je niet meer van ieder geluid wakker wordt slaap je nog wel oppervlakkig. Wanneer in deze fase wakker wordt, dan heb je niet het gevoel dat je goed hebt geslapen. Deze fase duurt iets minder dan een uur.

Fase 3: diepe slaap 

Dit is de fase van de echte diepe slaap waarin je ademhaling heel regelmatig is, je hartritme daalt en je spieren ontspannen. 

De diepe slaap zelf duurt iets minder dan 20 minuten en wordt gekenmerkt door een trage hersenactiviteit. Deze fase zorgt voor fysiek herstel. Als je uit deze slaapfase wakker wordt, voel je je moe en soms gedesoriënteerd. 

Fase 4: REM-slaap of droomslaap

De REM (rapid eye movement)-slaap is een fase waarin de ogen voortdurend bewegen, zorgt vooral voor psychisch herstel maar ook voor emotionele resetting. Hartritme en ademhaling zijn onregelmatig, je spieren zijn totaal ontspannen, je bloeddruk stijgt en er is snelle hersenactiviteit. Tijdens deze fase worden alle gegevens van de dag verwerkt en delen worden opgeslagen in ons langetermijngeheugen. Hoewel je lichaam in volledige rusttoestand verkeert, draait je brein op volle toeren. Deze fase duurt ongeveer 20 à 30 minuten. 

Gezondheidsschade

Goede slaap is niet alleen belangrijk om goed te functioneren, maar ook om gezondheidsschade te voorkomen. Langdurig slaaptekort verhoogt namelijk de kans op obesitas, Alzheimer, depressiviteit en hart- en vaatziekten.

Slaap wordt vaak over het hoofd gezien als onderdeel van een gezonde leefstijl, terwijl dit juist zo essentieel is.

Slaap jij slecht? Wil jij weten wat de mogelijkheden zijn om iets aan je klachten te doen? Bespreek dan je klachten  met een ZorgZus. Zij kan je advies geven en zorgen dat je op de juiste plek terecht komt.

Boek een consult